کرمانشاه وغرب کشور قربانی بارانهای عربی!!

نوشته شده توسط : وحید کنگرشاهی  

 

طی روزها و هفته های گذشته غرب ایران میزبان پدیده ای خطرناک بوده که همراه با خود انواع بیماری های تنفسی را برای مردمان این قسمت از کشور به ارمغان آورده است. کرمانشاه ، ایلام . کردستان و خوزستان از جمله استانهایی هستند که در چند هفته گذشته آسمانی تیره را تجربه کرده اند.

امواج گرد و غبار پس از عبور از استانهای ذکر شده به استانی رسیده است که خود مشکلات زیست محیطی فراوانی داشته و این روزها محیط زیست انسانی و طبیعی خویش را بحرنی می بیند. شاید اگر این گرد و غبار به پایتخت نمیرسید کسی به فکر استانهای غرب کشور نبود.

کرمانشاه در چند ماه گذشته با مشکلات زیست محیطی فراوانی دست و پنجه نرم کرده  و همچنان چشم امیدش به فردایی بهتر است. در هفته های گذشته  تمامی شهر های استان شاهد آسمانی تیره و بدون خورشید بودند  به طوری که حداکثر میدان دید به ۶۰۰ مترو در بعضی نقاط به 300  متر محدود شده بود.

  

اصلا میدونید این چیزی که روی سر ما میباره چیه ؟ خود من هم نمیدونم اما دکتر ناصر کرمی برای ما توضیح میده؟

ریزگرد، گردوغبار معمول نواحی بیابانی و جنب‌بیابانی نیست، آلودگی هوا (به مفهومی که در تهران رایج است: وجود ذرات معلق با منشأ سوخت‌های فسیلی) نیست، شنباد نیست، غبار محلی نیست و اساسا هیچ کدام از پدیده‌های اقلیمی که ما تاکنون تجربه کرده‌ایم نیست. این یک پدیده نادر اقلیمی است. با این شدت، اولین بار است که در دست‌کم 100سال گذشته رخ داده باشد. پیش‌فرض‌ها درباره وقوع این ریزگرد عبارت از این هستند که: الف) یک جریان عروجی قوی (به‌شدت جریان‌های مشابهی که در مناطق استوایی وجود دارد) حجم زیادی از ریزگرد را از بیابان‌های وسیع جنوب غرب آسیا، شامل قوسی 2هزار کیلومتری از یمن تا سوریه، به ارتفاع خیلی بالای لایه تروپوسفر منتقل کرده است. یک جریان انرژی قوی دیگر انبوه ریزگرد را به عرض‌های بالاتر منتقل کرده است (تقریبا همه موج‌های ریزگرد جهت جنوب شرق به شمال غرب داشته‌اند) وقتی که انرژی جریان افقی ارتفاع بالای تروپوسفر رو به کاهش رفته  انبوه ریزگرد را ناگهان بر سر مناطقی حتی 2هزار و 500 کیلومتر دورتر از خاستگاه این پدیده (مثل ایران) میتوان مشاهده نمود.

با سپاس از آقای دکتر برگردیم به استان خودمون:

 امروز مرکز استان کرمانشاه نسبت به روزهای گذشته هوایی پاک تری را در فضای خویش جای داده است اما هنوز باید منتظر موج جدید گرد و غبار در این استان بود..

موضوع آلودگی هوا درمرکز و غرب کشور باعث شد تا معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور خبر از طرح پیشنهادی این سازمان در خصوص راهکارهای مقابله با افزایش آلودگی هوا ناشی از ورود گرد و غبار به کشور را بدهد. این طرح پیشنهادی که دارای ‪ ۱۴ماده است، برنامه‌های علمی و اجرایی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای مقابله با این مشکل با کار پژوهشی و کارشناسی لحاظ شده است.

منبع و منشا این آلودگی‌ها خارجی است و برای ریشه کنی این معضل باید از طریق روابط دیپلماتیک با کشورهایی همچون عراق وارد مذاکره شد تا دیگر شاهد چنین رخدادهای تلخی نباشیم.

شاید خیلی از ما پدیده گرد و غبار رو جدی نگیریم و به سادگی با اون کنار بیایم ولی باور کنین تمام بیماریهای ویروسی و تنفسی زیر سر این گرد و غباره. با ورود گرد و غبار حتما از ماسکهای کاغذی استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد